Sprzęt fotograficzny

05Budowanie tego zespołu eksponatów rozpoczęto od 7 aparatów fotograficznych, pochodzących z Zakładu Fotograficznego Jadernych, sukcesywnie wzbogacając go o kolejne obiekty - aparaty fotograficzne, statywy, obiektywy, lampy błyskowe, światłomierze, dalmierze, celowniki, statywy fotograficzne altanowe i przenośne trójnogi, kasety na klisze szklane i błony cięte, adaptery do błon zwojowych, filtry i pierścienie obiektywowe, samowyzwalacze, powiększalniki, pulpity retuszerskie, rzutniki do przeźroczy, kamery i projektory filmowe, laboratoryjny sprzęt ciemniowy. Ogółem to ponad 1000 obiektów czasowo obejmujących okres od II połowy wieku XIX do początków obecnego stulecia. Szczególnym sentymentem obdarzone są aparaty, którymi posługiwali się na przestrzeni lat fotografowie znani z nazwiska - możliwość przyporządkowania konkretnych przedmiotów konkretnym osobom z przeszłości zawsze dodaje im nieco osobistego pierwiastka, zwłaszcza gdy można połączyć to jeszcze z wytworzonymi przez tych ludzi fotografiami. Kolekcja aparatów obrazuje ewolucję techniki fotograficznej od ery szklanej płyty do czasów nam najbliższych, w których dominującą rolę zdobyła fotografia cyfrowa. W tej grupie można znaleźć sprzęt takich firm jak: VOIGTLÄNDER & SOHN, FRANKE & HEIDECKE, ZEISS IKON, HEINRICH ERNEMANN A.G., BALDA, WELTA, AGFA, ERNST LEITZ, ICA, IHAGEE, PLAUBEL, CERTO KAMERAWERK (firmy niemieckie), EASTMAN KODAK COMPANY, ROCHESTER OPTICAL COMAPNY (USA), KMZ, GOMZ, FED, MMZ (ZSRR) oraz WARSZAWSKIE ZAKŁADY FOTOOPTYCZNE (od 1965 POLSKIE ZAKŁADY OPTYCZNE), epokę fotografii cyfrowej reprezentuje firma CANON.

obiektywy mCiekawą kolekcję stanowią obiektywy - przeznaczone do konkretnych rodzajów zdjęć (portretowe czy grupowe) oraz uniwersalne, stosowane wymiennie do różnych modeli aparatów. Te najstarsze, w efektownych mosiężnych obudowach, z wygrawerowanymi nań parametrami i nazwami wytwarzających je firm optycznych, zamontowane do drewnianych aparatów ze skórzanymi miechami naprawdę robią wrażenie. W tej grupie znajdują się dwa obiektywy składane z końca XIX wieku - w tekturowych etui umieszczone są zestawy soczewek i pierścieni obiektywowych oraz blaszanych przysłon, z których fotograf mógł złożyć obiektyw taki, jakiego w danych warunkach potrzebował najbardziej.